dissabte, 8 de maig del 2010

Dijous 6 de maig (1a part)

A mi no m'agrada gaire baixar cap a l'àrea metropolitana de Barcelona, ja que hi ha massa gent i massa trànsit pel meu gust i no m'hi trobo còmode. Però ferroviàriament parlant és el lloc més intens de Catalunya, i la varietat de trens que suposa el transport de mercaderies és molt suculent. Feia temps que tenia ganes d'investigar sobre el terreny el triangle d'accés a la fàbrica de Seat, situat entre les estacions de Martorell i Gelida (terme municipal de Sant Esteve Sesrovires), i vaig decidir anar-hi el dijous passat dia 6 de maig.
Quan vaig plegar de la feina a les 6 del matí, vaig dirigir-me a l'estació de FGC de Manresa Baixador, on agafaria el servei R5 de les 6:42 cap a Barcelona servit per la unitat 213-29. Baixant del tren a Martorell Enllaç vaig fer a peu el recorregut de 3 quilòmetres fins el punt desitjat, travessant els barris del Pelegrí i la Joncosa, seguint la carretera B-224 per sobre el peatge d'accés a la AP-7 i travessant la urbanització del Pou del Merli per arribar a la carretera BV-2433, on més avall es troba un pont sobre la via fèrrea. Després de voltar per la zona vaig arribar a la conclusió que aquell pont era realment el millor punt d'observació, tot i tenir unes vistes una mica limitades. A les 8:12 va passar en direcció BCN la locomotora 253-035 remolcant un llarg Teco, una circulació similar al Teco que va passar a les 8:42 format per la unitat 253-074 cap a BCN. A les 9:10 vaig sentir com canviaven de posició les agulles d'accés al ramal de Seat, i al cap d'un minut va treure el cap per la corba la composició del Cargometro dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, encapçalada per la locomotora diesel 353-04 (ex-Renfe 310-104):
Era el segon cop que veia aquest transport de peces de Seat i el primer cop a poder-lo fotografiar, o sigui que vaig voler anar-lo a veure a l'altre banda del pont, havent de creuar la carretera de pressa i corrent amb la sort que no passava cap cotxe en aquell moment. Aquí es veu la locomotora 353-03 (ex-Renfe 310-103) situada a l'altre extrem del comboi per evitar maniobres, mentre passa d'una via a l'altra per mantenir el sentit de circulació:
Sense tenir temps per descansar, a les 9:14 va arribar un altre tren en direcció Barcelona. En aquest cas era el Hi-Cube de Transfesa remolcat per la Traxx 253-072, que va haver d'afluixar la marxa per trobar-se un semàfor en groc per culpa del Cargometro de FGC. Però la cosa encara es va animar més quan a les 9:18 va apareixer aïllada la locomotora diesel 335-016 de Continental Rail, també en direcció BCN. Em vaig posar molt content de veure-la per primera vegada amb els meus propis ulls, ja que n'havia vist moltes fotografies al flickr. La veritat és que té un esquema de pintura realment atractiu:
Com és d'esperar, més endavant va trobar-se el semàfor en vermell per culpa dels dos trens precedents, quedant-se allà aturada gairebé 5 minuts. Com que la intenció era tornar a casa a mig matí pel fet d'haver treballat tota la nit, a les 9:30 vaig començar la tornada cap a Martorell passant per un camí que voreja el riu Anoia. Però abans de finalitzar la visita vaig aturar-me a la sortida del túnel que travessa per sota el nucli de Martorell. A les 9:54 la tàndem 269-854 va passar en direcció BCN a càrrec d'un Teco molt llarg però molt buit de contenidors. Poc després, a les 10:03, va apareixer en direcció Tarragona aquest Teco remolcat per la unitat 253-013:
Però les sorpreses no van acabar-se aquí. Just quan estava a punt de marxar definitivament, vaig sentir un soroll molt fort que sortia del túnel i, sense gaire temps per engegar la càmera, a les 10:25 va sortir la unitat 319-212 del tipus Retales aïllada en direcció sud. Aquesta locomotora havia estat estacionada uns quants dies a Montcada i Reixac unida a un tren herbicida, però el dijous va marxar de Catalunya en solitari. Després de creuar tot Martorell, vaig arribar a l'estació Martorell Central de FGC a les 10:45 per agafar el tren de tornada cap a Manresa. A l'estació d'Adif que hi ha al costat de la dels Catalans hi havien estacionades la locomotora 269-969 i la tàndem 269-757, però poc abans d'arribar el meu tren també vaig veure a passar un tren de vagons de cereals que es va aturar a la via 3.
I l'aventura no s'acaba aquí...

1 comentari:

el bandero ha dit...

Mare de Deu!! Tota la nit treballant i tenir esma per aquesta excursió. Això si que és ser aficionat i la resta són tonteries.

Per cert, impressionant la quantitat de ferrocarrils de mercancies que vas veure en tant poc temps!