El dimarts 26 de gener per la tarda vaig arribar-me a Calaf per veure si veia alguna cosa interessant. Efectivament, enmig de la boira i la neu (caiguda el dia anterior) vaig trobar-me la nivelladora en plena feina. Estava removent balastre a 800 metres de l'estació de Calaf però la vaig pillar pels pèls, en els últims metres de via nova. Les vistes eren molt fantasmagòriques:
Per respondre a una petició del Bandero, vaig fotografiar un detall del mecanisme de la màquina. Us presento les temibles urpes vibradores, la part més espectacular de la bateadora:
La màquina disposa d'un seguit de mecanismes que avancen alhora:
1. Primerament trobem una cunya que envolta el raíl, per poder fotre fora el balastre que es trobi pel mig.
2. Després hi han dos jocs de rodes per cada raíl que l'agafen per dalt i pel costat, a fi d'aixecar-lo fins l'alçada desitjada.
3. Seguidament els ganxos s'introdueixen entre travessa i travessa, i un cop enfonsats fan una breu vibració per tal que el balastre s'acumuli a sota de les travesses.
4. Els ganxos se'n tornen amunt i es torna a baixar el rail, que a partir d'ara descansa sobre un llit de balastre. Aquest balastre que queda entre la travessa i el terra serà el que amotirà el pas dels trens.
5. Repetició del mateix procés metre per metre.
També vaig fer un video d'aquest procés, però haureu d'esperar el dia que finalment m'apunti al You Tube.
Ara si, després d'aquest dia, la via nova està instal·lada a tot el traçat de Manresa a Calaf. Suposo que encara deu quedar fer els últims retocs de les vies, per corretgir anivellament i peralts, ja que he anat veient topògrafs al llarg de la línia. I finalment serà el torn de la catenària, que també portarà força feina.
A continuació teniu el gràfic que indica el procés d'anivellament de les vies amb balastre, que ha durant molt de temps, tenint en compte que entre aquests dos punts només hi han 35 quilòmetres. Cal dir que l'aturada nadalenca ha estat d'un mes, ja que no s'hi han tornat a posar fins el 13 de gener.
3 comentaris:
Quina vergonya! Com es pot anar tant a poc a poc! S'han molestat a informar de la reobertura de la línia, o ni això?
Les fotos fantàstiques! Semblen d'un altre món!
Anònim, el termini acabava el novembre de l'any passat, i ho van allargar durant un periode indefinit. Però la veritat és que l'avenç de les obres ha anat a trompicons, ja que per una mateixa distància de via han trigat un mes en un lloc i una setmana en un altre.
Moltes gràcies Marc.
Molt interesant.
Publica un comentari a l'entrada