diumenge, 29 de novembre del 2009

Viatge ferroviari dominical

La meva intenció per aquest matí del diumenge 29 de novembre era anar d'excursió, però la previsió metereològica anunciava núvols i pluges a partir de mig matí. Per tant, m'he decidit de fer una matinal ferroviària, ja que feia molt de temps que no pujava a cap tren. El fet és que els meus desplaçaments diaris no els cobreix cap tren i no baixo mai a Barcelona perquè no se m'hi ha perdut res. He triat una ruta per una part de la xarxa de rodalies que no havia recorregut mai: el triangle Martorell - Sant Vicenç de Calders - Barcelona Sants.
He sortit ben d'hora de casa per anar a l'estació de Manresa-Baixador dels Catalans i agafar el R5 de les 6:42, servit per l'automotriu 213-33 amb final a Martorell Centre, on ha arribat puntualment a les 7:27. Després he fet el transbordament fins a l'estació Adif de Martorell on he esperat el Rodalies de la línia 4 en direcció Sant Vicenç de Calders. A la via morta de l'estació hi havia aquesta locomotora elèctrica 269-063:
Mentre estava esperant a l'andana 1, per les vies de FGC que hi han al costat, a les 7:52 ha passat a tota vela el tren històric dels Catalans, amb la locomotora 304 "Patxanga" i els vagons de fusta.
El tren de rodalies havia d'arribar a les 7:57, però la unitat 447-044 anava amb retràs i finalment ha entrat a l'estació a les 8:12. Aquest és el mateix tren que havia sortit de Manresa a les 6:04 del matí, motiu pel qual val més la pena fer el transbordament a Martorell per no haver de passar per Barcelona.
Tot travessant el Penedès, he baixat del tren a l'estació del Vendrell cap a tres quarts de nou, per tal d'esmorzar i passejar una mica (no hi havia estat mai). Llavors he pujat a la 447-062, que ha arribat puntualment a les 9:34, per acabar d'arribar a Sant Vicenç de Calders, on faria el canvi de línia. Just abans d'arribar a l'estació he vist com venia per l'altra línia un aneguet de la classe 130 provinent de Barcelona, que no havia vist mai en viu, però l'estat lamentable dels vidres m'ha privat de fer una foto prou decent. Tot i així durant l'estona del transbordament s'ha aturat a l'estació aquesta unitat 448-027 amb destinació Saragossa:
Tot seguit he pujat al tren de Rodalies de la línia 2, que ha sortit a les 10:03 amb final a BCN-Estació de França servit per la 451-005:
Pel camí s'han creuat bastants de trens, però com que m'he situat a la banda de mar per poder veure el paisatge, no m'hi he fixat bé. Entre Sitges i Garraf he estat espiant per l'escletxa de la porta de la cabina, per poder veure l'accidentat traçat de via, i m'he adonat que el maquinista s'estava fumant una cigarreta (prohibit?).
Un cop arribat a Barcelona Sants, he baixat del tren i m'he mudat a l'andana 7, on a les 11:05 ha arribat la 447-156 de la línia 4 amb destinació Martorell, on he tornat a l'estació de Martorell Central dels FGC per desfer el camí fins a Manresa. El servei R5 que ha sortit a les 12:03 l'estava realitzant la mateixa unitat 213-33 amb la que havia baixat a primera hora. Cal dir que el transbordament entre ambdues estacions notarà una millora notable un cop s'hagin acabat les obres de la passarel·la de FGC.
Una última anècdota: quan el tren s'ha aturat a l'estació de Monistrol de Montserrat, a la via 3 hi havien aturats els vagons històrics que havia vist a Martorell de bon matí, però la Patxanga no hi era. Per cert, en tot el viatge d'avui no m'he trobat amb cap revisor. Finalment he arribat a Manresa-Baixador a les 12:45, a punt per anar a dinar!
M'ha agradat molt aquest retrobament amb el tren. Normalment em dedico a fotografiar-los desplaçant-me amb el cotxe, oblidant que el fet de viatjar en tren és una part molt important d'aquesta afició. El què més m'ha agradat d'aquesta ruta han sigut les vinyes del Penedès en paral·lel amb la LAV i la costa del Garraf; en canvi m'ha aborrit moltíssim en tram entre Sants i Martorell. La propera vegada tocarà anar cap a la línia del Maresme, que encara no hi he anat mai, a veure si tinc oportunitat de pujar en un Civia, que encara no hi he pujat mai.

1 comentari:

Óscar GarcÍa ha dit...

El tram entre Sants i Martorell potser és el pitjor paisatge de Catalunya.

Tot ple de polígons industrials químics i fumeres allà i ençà. La vall del Llobregat feta miques :(