dijous, 3 de desembre del 2009

Obres Manresa-Calaf (03/11/2009)

Per començar, perdoneu que em posi pesat amb les obres ferroviàries del tram Manresa-Calaf, però és el tema més interessant que tinc a la vora de casa. Aquest dilluns al matí (30 de novembre) vaig anar a veure si aquesta gent havia avançat gaire feina respecte l'últim cop, que va ser el dia que vaig veure el tren del balastre. Resseguint el traçat en direcció Calaf, vaig trobar-me la nivelladora de les vies a l'alçada del nucli antic d'Aguilar, 1 km abans de l'estació del poble:
Com que la via la tenen muntada sobre les travesses bastants quilòmetres més enllà, vaig anar a buscar el punt on duien a terme aquesta operació. Els operaris estaven aliniant les vies vora del Torrent de Seguers, ja en terres de l'Anoia (o Alta Segarra).
Però aquest matí mateix del dijous 3 de desembre, he anat a petar a l'estació d'Aguilar de Segarra a les 7:45 i he enganxat de ple la nivelladora treballant al costat de l'andana. Com que encara era fosc, els llums i el temperi de la màquina eren espectaculars, i m'he maleït els ossos per no portar la càmera a sobre.
Per poder fer un seguiment de l'estat de les obres he realitzat un gràfic amb imatges del Google Earth, on he dibuixat una línia resseguint el traçat ferroviari de 35,5 km entre Manresa i Calaf. De color verd s'indica el tram de via anivellada amb balastre; el color groc es refereix a la via que ja està muntada sobre les travesses però que encara no té balastre; i en color vermell el tram on la línia encara és una pista de terra. Les línies blanques associades a una data són el punt en què estava treballant la nivelladora a cada moment, per poder-ne valorar el progrés.
La línia esta tancada al trànsit des del 15 d'abril del 2009. Van començar treient tota la llargada de vies i travesses fins a Calaf, però no sé a partir de quina data van començar a muntar via nova. Jo només ho tinc controlat des del 17 de setembre, és a dir, que no tingueu en compte el progrés fet fins aleshores.
Què us en sembla? Les vies arribaran d'aquí poc a Calaf, però aquesta és la feina més fàcil del procés. Cada descarregada de balastre cobreix un tram força curt, i per anivellar-ho porta el seu temps. Sembla que encara em queda distracció per unes quantes setmanes...

6 comentaris:

Rodalies_Vic_C3 ha dit...

Vaig a llençar una pregunta a l'aire. Ho tindran acabat abans de final d'any? És que em sembla vergonyós com de lent avancen aquestes obres, quan al transpirinenc a mig setembre, ja ho tenien enllestit. Bé, almenys estaràs distret un temps encara. Salutacions!

Anònim ha dit...

Molt interessant el tema! Jo vull anar en tren de Lleida a Barcelona passant per Manresa ja que és l'única línia de tren que em falta de tota Catalunya! Així que estic al·lucinant amb el retard!

Anònim ha dit...

L'altre dia al TN comarques en parlaven! Felicitats per les fotos i a continuar!

Marc ha dit...

En quant al balastre i anivellament de les vies, potser si que arribaran a Calaf a finals d'any, però encara falta muntar la catenària en gairebé tota la línia.

Anònim, suposo que aquestes obres serviran per millorar el servei, perquè abans et podries haver agafat un llibre ben gruixut per fer el trajecte Lleida-BCN passant per Manresa. Vaja, que el viatge durava més que el llibre del Codi da Vinci.

Óscar GarcÍa ha dit...

Marc, moltes gràcies per la tota la informació. Afició de mena als trens :)

Abans de les obres, el trajecte de Calaf a Manresa (35 quilòmetres) es feia en 50 minuts. Jo crec que amb les millores s'escurçara en 10 minuts. O sia que el temps millorat serà de 40 minuts.

Entenc les queixes dels usuaris, m'imagino que tècnicament s'hagués pogut fer molt més per a tenir un trajecte molt més eficient.

Valdria molt la pena l'esforç si l'eix transversal no existís i així podriem conservar una maravella de la natura com és la vall entre Castelltallat i la Molsosa. La línea de tren s'amaga entre el bosc i l'eix escapça tot el que troba per davant.

La veritat és que no dubteu en fer el recorregut manresa-calaf si voleu gaudir d'un gran paisatge. En aquest trajecte no hi ha gairebé cap poblat, ans només Rajadell, Aguilar o algun llogaret. A mi em sembla un lloc preciós com e inhòspit, tinc moltes ganes de fer una caminada per aquests boscos :)

Salut companys!

Marc ha dit...

Gràcies Oscar!

40 minuts per anar de Manresa a Calaf en contra dels 20 minuts anant amb cotxe. És per pensar-s'ho.
De totes maneres crec que el respecte paisatgístic que té el traçat és lloable, ja que s'integra molt bé en l'entorn sense gaires estridències. Jo ja havia visitat la línia anteriorment entre Manresa i Rajadell, però aquests darrers mesos he fet el seguiment de les obres en el tram entre Rajadell i Calaf, descobrint indrets realment sorprenents. Sens dubte, quan es restableixi el servei de passatgers, tinc un pila de punts d'observació fantàstics des d'on fotografiar els trens!