diumenge, 13 de desembre del 2009

Gipuzkoa desembre 2009 (1a part)

Per aquest pont de la Immaculada, he anat de viatge a la província basca de Gipuzkoa, entre el 5 i el 9 de desembre. Des de l'any 2006 que hi vaig un parell de cops l'any a pujar muntanyes, i només m'havia dedicat a veure trens una curta vegada. Aquest cop m'hi he esplaiat de valent. Les fotografies resultants no m'han satisfet gaire, ja que la majoria de dies el cel estava ennuvolat, i si feia sol aprofitava per anar d'excursió i no veia els trens fins a la tarda, quan ja es feia fosc. Tot i així, el millor moment ferroviari del viatge va arribar el dia de la tornada a casa, que em vaig fer un fart de veure trens.
Per començar, només arribar a Gipuzkoa el dissabte al matí vaig anar a Astigarraga a comprar sidra (com mana la tradició) i tornant avall vaig aturar-me a l'estació de Hernani per veure si veia quelcom interessant. Durant aquella estona només vaig veure a passar dos trens de rodalies. La línia de rodalies de Donostia, anomenada C1, va de Irun a Brinkola. Abans havia vist unitats 440 o 470 fent aquest servei, però aquest cop m'he trobat que ho feien les 446 (o fa poc que hi són o no m'havia donat compte). A la primera foto del viatge es veu aquesta unitat 446-065 aturant-se a l'estació de Hernani en direcció Andoain:

Aquest edifici de l'andana és força típic de la línia, imitant l'estil dels "caserios" bascs. També cal observar que la circulació dels trens d'aquesta línia es realitza per la via de la dreta, a diferència de la xarxa catalana, on la circulació es fa per l'esquerra.
Després d'haver anat d'excursió vaig anar a descobrir la línia entre els pobles d'Alegia i Legorreta, per tal de veure quins són els punts més interessants per veure trens. La veritat és que vaig trobar un lloc que em va agradar molt. Abans d'arribar a Ikaztegieta hi ha un pont sobre el riu Oria i un pas a nivell sense barreres avisant del pas dels trens. A les 16:13 vaig veure passar el tren Diurno nº410 que va de Salamanca a Hendaia, composat per una 252 i dos vagons, però la foto em va quedar moguda i feta un xurro.
L'endemà, el diumenge 6 de desembre, vaig tornar al pont que us deia i a les 13:56 va passar el Diurno nº413, que va de Irun a Salamanca, en direcció Zumarraga. Però la foto se'm va esgarrar altre cop i em va quedar fosca, sort que tot seguit va passar aquesta 446-017 en direcció Tolosa:
A les 15:00 vaig agafar la 446-016 de rodalies cap a Zumarraga, que és la primera o última estació de Gipuzkoa on paren els tren de llarga distància. Allà vaig enxampar el Diurno nº410 encapçalat per la locomotora 252-016, que feia l'onzena aturada des del seu inici a Salamanca:
Com que la llum ja no donava per gaire vaig tornar cap a Beasain, llar de l'empresa CAF i estació més propera a la meva casa rural de Lazkaomendi. Allà vaig fotografiar la 446-016, que ja m'havia portat abans, i que continuava el seu camí cap a Irun passant sota la imponent silueta del Txindoki, de 1346 metres d'alçada: