dijous, 17 de desembre del 2009

Gipuzkoa desembre 2009 (5a part)

Després de passar tot el matí deambulant per Irun i Hendaia, a les 15:40 ja havia arribat a l'estació de l'Euskotren de Donostia-Amara. Aquesta és una estació terminal, on els trens provinents de Bilbo o Hendaia han de fer el canvi de cabina per continuar la seva marxa. En aquesta foto es veu l'unitat 205 entrant a l'estació des de les vies provinents de Bilbo, amb destinació Hendaia:
Les vies de l'esquerra que baixen cap el túnel són les que es dirigeixen a Hendaia, i les que hi han en el semàfor del fons a la dreta agafen la corba en direcció Bilbo.
Després de passar la tarda passejant i fent compres per Donostia, em vaig dirigir a l'estació d'Adif per tornar cap el meu allotjament de Lazkao. A les 18:25 va aturar-se a l'andana 1 aquest tren de rodalies servit per la 440-248 (potser era una 470, ja que encara no sé diferenciar-les):
Finalment, a les 18:45 vaig enfilar-me a la 446-091 que em tornaria a la Gipuzkoa rural. Durant el viatge de tornada vaig estar pensant en el dia intens que havia passat a les estacions frontereres. Havia vist una pila de trens, alguns d'ells per primera vegada, però també em quedava el record de l'entorn brut i desordenat de les àrees de mercaderies, dels centenars de vagons esperant la seva destinació, del constant moviment de camions i contenidors. Tornava a casa amb un arxiu fotogràfic més extens, però enmig d'un escenari gris. Per mi no té gaire valor fotografiar trens aturats a les estacions, el què realment m'agrada és trobar-me'ls per sorpresa enmig d'un paisatge sugerent, poder veure l'integració del tren dins l'entorn. I això és el què vaig tenir durant la resta del viatge.
El dimarts dia 8 de desembre és va llevar amb núvols alts que tapaven la lluentor del sol, però va ser un dia fantàstic. Pel matí vaig anar d'excursió fins una muntanya anomenada Murumendi, amb unes panoràmiques realment extenses sobre tota la provínicia de Gipuzkoa. Durant la baixada vaig poder comprobar les destroçes ocasionades per les obres de la polèmica LAV basca. Un cop de tornada al cotxe em vaig desplaçar fins el pont d'Ikaztegieta, on ja havia anat els dies anteriors i m'havia agradat molt. A les 16:14 va passar el tren Diurn nº410, que va de Salamanca a Hendaia, en direcció nord. Però al veure que les llums del pas a nivell no s'aturaven vaig estar alerta per rebre un altre tren. De cop va apareixer un tren de mercaderies en direcció sud, amb les locomotores 269-522 i 269-521 remolcant bastants vagons de vés a saber què (perdoneu la meva ignorància):
Què us sembla aquesta foto? La veritat és que n'estic tant orgullós que me l'he posat com a fons d'escriptori. Sens dubte, el dia que torni cap a aquelles terres, aquest pont serà de visita obligada. Però si aquesta foto ha quedat prou bé, la següent ha estat el contrari. Després del pas dels trens vaig anar a investigar per la zona, desplaçant-me fins a la vora del riu. Des d'aquí també hi havia una visió interessant del pont, amb el sol ressaltant els seus arcs, però a aquesta hora la llum ja no donava per posar-se a l'ombra. A les 16:28 va passar una unitat 446 de rodalies en direcció nord, però vaig enfocar malament la càmera i la foto ha sortit cremada i moguda:
Aquí s'acabava el meu pont de desembre però l'endemà, abans de començar la tornada, encara tindria més sorpreses...