diumenge, 20 de desembre del 2009

Gipuzkoa desembre 2009 (6a part i última)

Finalment va arribar el dimecres 9 de desembre, el dia de la tornada a casa. Però abans d'abandonar aquesta terra que tant m'agrada, vaig passar tot el matí dedicat als trens. Vaig anar al coll d'Otsaurte, a la línia que va de Gasteiz o Iruña fins a Donostia. Aquest tram entre les estacions de Zumarraga i Altsasu és molt muntanyós, custodiat per l'imponent serra d'Aizkorri.
Per començar vaig anar al baixador de Zegama-Otsaurte, accesible des de la carretera del coll. Aquí ja hi havia estat una vegada i estava força abandonat, però aquest cop hi havia moviment de gent d'Adif fent obres al baixador. Com que la meva presència no era gaire ben rebuda, vaig decidir marxar. Llavors vaig trobar una pista que duia a la boca sud del túnel d'Otsaurte, que passa per sota del coll, però allà encara hi havia una gèlida ombra i l'angle sobre els trens era massa petit com perquè les fotos sortissin potables. A les 10:06 va passar l'Arco nº283 provinent d'Irun amb destinació A Coruña, format per una 252 i tres vagons. Tot seguit, a les 10:07, va passar l'unitat 440-008 fent el servei Regional Express nº16001, de Gasteiz a Irun. Com que el lloc no em va convencer em vaig desplaçar més al sud, on vaig trobar un punt estratègic en plena corba. A les 10:15 va passar una locomotora 253 remolcant un TECO en direcció nord, i a les 10:41 va arribar en direcció sud la tàndem 289-104 amb un altre TECO. Aleshores van venir moments d'aborriment i de dubte, ja que no hi havia cap circulació i tenia una gran sensació de perdre el temps. No va ser fins a les 12:04 quan va passar aquest Alvia del tipus 120 fent el servei nº534, provinent de Barcelona-Sants i amb destinació Hendaia:




Poc després, a les 12:17, va passar per la mateixa via l'Alvia nº4087, que tot i tenir la mateixa destinació que el comboi anterior amb tretze minuts de diferència, aquesta unitat 130 provenia de l'estació madrilenya de Chamartín:
Aquest indret m'agrada molt per fer fotos, ja que darrera la corba hi ha la boca sud del túnel d'Otsaurte, custodiada per la serra d'Aizkorri superant els 1500 metres d'alçada.
La propera circulació va ser a les 12:20 en direcció sud, quan va passar aquesta locomotora 269-508 arrossegant uns vagons portacotxes buits, vista des del mateix angle que la foto anterior:
Com que se'm feia tard i estava a quatre hores i mitja en cotxe de casa meva, vaig anar tirant avall per la carretera del coll. Però just abans d'arribar al trencall de la N-I de Donostia a Gasteiz, vaig veure a la vora de la carretera una explanada al costat mateix de les vies. La temptació va ser més forta que el rellotge i m'hi vaig aturar, i el fet és que va ser la decisió encertada! A les 12:50 va passar en direcció nord la tàndem 289-106 carregada amb 19 vagons omplerts de cotxes, a la qual vaig fer un video. En la mateixa direcció i amb la distància d'un semàfor, a les 12:56 va passar aquesta altra tàndem 289-103 remolcant vagons portacontenidors buits:
Encara amb una altra distància de semàfor, a les 13:02 les va seguir l'unitat 269-069 aïllada. Però quan més engrescat estava més tard se'm feia i, sense voler-ho, vaig enfilar-me al cotxe per fer els gairebé 500 quilòmetres fins a l'asquerosa capital del Bages.
Fins aquí els sis posts sobre aquest viatge a Euskadi. Què us ha semblat? Ja veieu que els millors moments ferroviaris del viatge em van passar al final. Però això rai, com que acostumo a anar cap allà un parell de cops l'any, ja tindré temps per fer noves descobertes...

1 comentari:

Anònim ha dit...

Déu n'hi do quin reportatge!