divendres, 25 de desembre del 2009

L'express colorista de Niça

El diumenge 18 d'octubre del 2009 vaig anar a fer una passejada per l'estació principal de Tolosa de Llenguadoc: Toulouse-Matabiau. La majoria de vehicles que passaven per les andanes eren automotrius diesels i elèctriques, però sense esperar-m'ho vaig poder veure un tren express com els d'abans, amb locomotora i una bona llargada de vagons. Es tracta del servei Corail Téoz de la SNCF, que dóna cobertura als trajectes que no disposen d'alta velocitat com poden ser:
- De Paris a Clermont-Ferrand
- De Paris a Toulouse, passant per Limoges
- De Bordeaux a Nice, passant per Toulouse

Abans d'arribar el tren, a l'andana hi han uns panells informatius de la composició dels trens, per tal de saber on estan situats els vagons de primera i segona classe i la lletra on s'aturaran (l'andana està identificada amb lletres de posicionament dels vagons):

A les 12:07 la locomotora elèctrica 7284 va efectuar la seva entrada a l'estació per la via nº5, remolcant 14 vagons de passatgers, després d'haver sortit de Bordeus unes 2 hores abans:
Un cop aturat el comboi, gairebé ocupava tota la llargada de l'andana. Com que l'aturada del tren va ser llarga, vaig anar fins l'altra punta per veure bé la decoració "en voyage..." de la BB-7200, passant pel costat de tots aquests vagons pintats amb unes coloraines molt llampants. Observeu que la locomotora es disposa a fer una arrencada típicament francesa, començant la marxa amb els dos pantògrafs aixecats:
Finalment, a les 12:18, el tren va continuar la seva marxa cap a Niça, on arribaria al cap de 6 hores i 20 minuts. Aquí el veiem sortint de Toulouse Matabiau tot creuant el complex entramat de vies:
El preu del bitllet entre Tolosa i Niça pot costar al voltant d'uns 110 euros.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

I això de l'arrencada francesa té alguna explicació? Per Tolosa em sembla que també passa el Corail Lunea que va de la Tor de Querol a París!

Marc ha dit...

He mirat bastants documentals sobre ferrocarrils francesos i, en les locomotores que arrosseguen força càrrega, arrenquen la marxa amb els dos pantògrafs, i quan el tren ja porta certa envalació baixen el pantògraf del davant. No sé si ho fan per algun motiu de tracció o per distribuir la captació de corrent. Dic que és típica dels francesos a partir de les referències llegides en videos i revistes franceses, però tothom pot escombrar cap a casa seva.

En quant al Corail Lunea ja vaig dedicar-hi un post fa temps. Aquest tren nocturn surt de la Tor els vespres i després de Tolosa continua fins a Paris. El tren de tornada arriba a la Tor de Querol cap a les 8 del matí. Actualment sol disposar de quatre vagons, un per dormir en una mena de butaca i tres per dormir en llitera, segons la tarifes.