dimarts, 9 de febrer del 2010

El sistema Modalhor

Entrant a França per l'autopista AP-7, després de pocs quilòmetres trobem el peatge del Bolou, on podem observar un rètol indicant la sortida cap a l'anomenada Autopista Ferroviària. Aquest nom tant sugerent és una infraestructura pel transport de mercaderies, utilitzant un sistema de vagons molt enginyós anomenat Modalohr. Des de sempre s'ha estudiat la manera més ràpida i còmoda per combinar la carretera i el ferrocarril, tenint en compte les limitacions d'alçada causades per les catenàries, però aquests vagons dissenyats per Modalohr són una bona solució. Són vagons abaixats amb un bogie compartit al mig de dos vagons (tipus TGV o Talgo), però amb la particularitat que tenen una plataforma que s'aixeca i rota 45º. Això facilita la càrrega i descàrrega, ja que el camió entra a la plataforma, on la tractora es separa del semiremolc, que llavors el mecanisme gira i el posa a lloc. Aquest funcionament és un xic difícil d'explicar, per això al final de l'article trobareu uns link amb informació gràfica.
L'empresa que gestiona aquesta infraestructura s'anomena Lorry-Rail, que l'any 2007 va començar a explotar la primera ruta entre Perpinyà i Luxemburg (1050 quilòmetres). Cada comboi carrega 40 semiremolcs i es realitza 1 servei diari en cada sentit. Això significa que aquests trens redueixen un total de 80 camions cada dia a les autopistes franceses. Actualment s'està ampliant aquesta xarxa de Lorry-Rail per tal de cobrir més itineraris i més freqüències.
Tenia moltes ganes de veure aquest sistema en funcionament. Per això el divendres 5 de febrer vaig anar cap el Boló per veure si enganxava alguna maniobra. Per desgràcia vaig arribar a les 4 de la tarda i tots els vagons estaven carregats. Aquí teniu un parell de fotos per fer-vos a la idea d'aquest sistema:
Al veure que no hi havia cap moviment interessant, vaig desplaçar-me fins al nord de Salses (Rosselló). En aquest extrem dels utòpics Països Catalans hi tinc localitzats un parell de bons llocs on veure els trens. Només arribar vaig poder fer una foto increible, al veure passar un Teco encapçalat per la Sybic 26070 creuant-se amb l'arc de Sant Martí:
Vaig veure a passar un altre mercant amb el sol de cara i un TGV, però del Lorry-Rail ni rastre. Després, llegint atentament el seu web, vaig assabentar-me que no circulen fins a la nit. Un altre dia serà...
Com a conclusió, qualsevol sistema destinat a reduir el trànsit rodat de mercaderies és benvingut, sobretot en les saturades autopistes de Montpeller, Marsella o Lió. Però el fet que aquesta estació del Boló estigui situada a pocs quilòmetres de la nostra frontera, posa de manifest la deficiència del nostre transport de mercaderies. Suposo que quan l'AVE uneixi Figueres amb Perpinyà, la línia de Portbou reforçarà el seu paper com a ramal de mercaderies.
Per més informació sobre aquest sistema:
- Creadors del sistema: Modalohr
- Societat gestora: Lorry-Rail

2 comentaris:

el bandero ha dit...

M’encanta aprendre coses noves del mon del ferrocarril. No coneixia aquest sistema.

Respecte les diferències França - Espanya en el mon del ferrocarril, que hem de dir...

Marc ha dit...

N'hi ha prou viatjant un mica per Europa per evidenciar les diferències socials i polítiques. Està clar que l'Euro ens uneix però no ens assimila.

Per cert, he hagut de tornar a posar la comprobació de paraules en els comentaris perquè rebia molts comentaris de spam. Perdoneu les molèsties.